torsdag 22 mars 2007

Klona mig långsamt premiärvisades

Klona mig långsamt älskling heter serietecknaren Henrik Langes senaste album. Eller skissbok, som han helst vill kalla det.
I vilket fall som helst så var det på onsdagskvällen dags för släppfest på stadsbiblioteket i Göteborg.
-Den som brukar läsa mina grejer känner nog igen sig. Det blir lite äventyr, exotiska miljöer och lagom flummigt ibland, säger Henrik Lange angående sitt senaste seriealbum.
Det vanligtvis så missbrukade ordet flummigt är i detta sammanhang en synnerligen träffande beskrivning. I Langes serievärld kryllar det nämligen av kostymklädda hajar och brinnande kaniner. Att det dessutom emellanåt dyker upp en och annan zombie hör liksom bara vardagen till.
Albumet innehåller totalt 200 svartvita illustrationer.
-Man kan se det som bakgrundsmaterial till mina tidigare album, plus några omgjorda gamla bilder säger Henrik Lange.
Klona mig långsamt älskling är Langes sjunde seriealbum i ordningen. Hans tidigare alster har hetat saker som Arv från tubsockans land, Juice för 1000 spänn och En natt helt i rosa.
Henrik Lange är även en flitigt anlitad illustratör för diverse tidningar. Bland annat har man kunnat se hans skruvade bilder i Göteborgs Posten, Dagens Nyheter och Nöjesguiden.
Andreas Dagström

Inga kommentarer: