torsdag 22 mars 2007

Hört talas om Världspoesidagen?

Vi ställde tre frågor till folk på stadsbiblioteket i Göteborg den 21 mars:

1 Vet du om att det är Världspoesidagen?
2 Vet du om att det är Internationella sömndagen?
3 Läser du poesi?


Malin Carlgen, webbredaktör, Göteborgs Universitet.


1. Nej, det visste jag inte.

2. Ja, det läste jag faktiskt i både GP och Metro!

3. Det är ganska dåligt med det nu för tiden men jag har gjort det i perioder.




Oliver Cartea, läser Computer Graphics Design.

1 Nej

2 Nej inte det heller.

3 Nej, men jag har skrivit själv för länge sedan. Det kan vara kul att läsa men jag är inte så intresserad.




Frida Thulén, arbetslös

1 Nej

2 Haha Nej

3 Nej inte så mycket, men det händer då och då. Oscar Wilde har jag läst, han är så fascinerande, hans liv, hans språk, allt med honom.




Margareta Rossing, bibliotikarie

1 Ja det var en som frågade om vi skulle ha några akvititeter. Det är väl jättekul egentligen med en världspoesidag, många exilpoeter skulle nog kunna tänka sig att läsa upp sina dikter.

2 Nej!

3 Ja, Bruno K Öijer tycker jag är bra, Bob Hansson också, Ragnar Strömberg, en lokal poet.


Anders Bergquist, VD för ett byggföretag i Qatar.


1 Inte den blekaste! Det är väl bra med en sådan dag men den skulle nog behöva lite bättre marknadsföring!

2 Du har nog svaret! (=nej)

3. Ja faktiskt en del, jag läser mest på engelska för att hålla språket flytande. Jag läste, vad hette han, nej jag minns inte på rak arm.


Markus Grönholm, doktorand litt.vet. Göteborgs Universitet

1 Nej, och det är dåligt för jag läser väldigt mycket poesi genom litteraturvetenskapen. Just nu Stagnelius och Ferlin, nyss läste jag allt av Pär Lagerkvist. Men i kväll måste jag läsa Inferno av Strindberg. Kanske lite Ferlin för att fira dagen.

2 Nej, men vilken lustig kombination av dagar!

3 Det är väl bra, även om folk inte vet om dagen nu så borde det kunna leda till att folk som annars inte läser poesi leds in på det.


Enkät: NILS WADSTRÖM
Bilder: TINDA LUND-TENGBY

Inga kommentarer: